Van Melbourne naar de Great Ocean Road, Sydney, de Gold Coast en Brisbane

30 april 2014 - Brisbane, Australië

Hello everyone,

De vorige blog is toch al weer iets langer geleden dan de bedoeling is (deze blog is dan ook weer iets langer geworden dan de bedoeling is ;-), MAAR we hebben wel weer hele mooie,leuke,spannende,geweldige en grappige dingen meegemaakt! We zijn eerst nog een tijdje in Melbourne gebleven om te werken en vervolgens verder gerezen richting het noorden.

Laten we beginnen met een grappig verhaal (nog steeds in Melbourne op dezelfde camping); na een dag werken waren we beide een lekkere douche aan het nemen. Op een gegeven moment hoort Kim ineens vanuit de mannen badkamer: ’Ooooh shit’, ’Eeeuh Kim kun je even komen?’. Na zich snel aangekleed te hebben loopt ze naar de andere badkamer en treft daar Bas (heel zielig en onschuldig kijkend) in een ravage aan. Wat blijkt: de gehele douchekop is van het douchepaneel, over de deur van het douchehokje heen geschoten, tegen de muur aan de andere kant en vervolgens weer teruggekaatst richting Bas (het vloog dus behoorlijk hard). Bas was rustig en ontspannen aan het genieten van zijn douche en dacht ineens: ’Hé gebeurde daar nu wat?! Verrek de douchekop ligt eraf. Goh laat ik mijn kraan maar even dicht draaien’. Lichtelijk geschrokken, en bijna geraakt door de hard vliegende douchekop probeert hij de kraan dicht te draaien, en je raadt het al, hierbij draait hij hem juist nog verder open. Resultaat: een keiharde waterstraal over zijn douchehokje heen naar de andere kant van het toiletgebouw, precies naar de muur waar Bas netjes zijn handdoekje, kleren en schone onderbroek had hangen, alles nat! Achja er zijn ergere dingen in de wereld ;-)

Verder zijn we in Melbourne op zondag 16 maart naar de Grand Prix geweest, samen met Luc en Ben die we nog kenden van Funkhouse (backpackers hostel Sydney). Een zeer groot opgezet evenement met allerlei evenementen er om heen (muziek, motorcross stunt rijders, skateboarders etc.). Super tof om een keer meegemaakt te hebben! Het is een vierdaags evenement en zondag was de F1 race. Super druk! Uiteindelijk hebben we een heel mooi plekje kunnen bemachtigen, waar we goed zicht hadden op het circuit. Alle plekken vooraan waren natuurlijk al weg (die mensen zaten er waarschijnlijk al vanaf ’s ochtends vroeg), maar Luc kwam met het idee om achter een tribune te gaan staan/hangen (zie foto’s), waardoor we over iedereen uit konden kijken. Wel was het geluid van de raceauto’s dit jaar niet zo hard (andere jaren had je echt oordopjes nodig), omdat dit beter was voor het milieu i.v.m. uitstoot van de uitlaatgassen. Een local die elk jaar naar de Grand Prix gaat zei al: ’Normaal hoor je ze nog als ze aan de andere kant van het circuit rijden (nu niet)’.

Ook zijn we nog naar Mount Dandenong geweest, waar we een zeer mooi uitzicht hadden op de stad Melbourne en de omgeving daar om heen, en zijn we een dagje naar het strand in Frankston geweest met daarop volgend een bbq bij een collega van Bas. De laatste twee weken hadden we gezellige buurtjes, David en Alice uit Frankrijk, waar we ’s avonds wel is een drankje mee deden. Ook zijn we met hun naar St. Kilda geweest, een mooi strand langs de kust van Melbourne. Ondertussen hebben we de bus nog ’gepimpt’ samen met de buurman (de buurman was zelf bezig om zijn auto op te knappen en had een hele schuur vol gereedschap). De velgen zagen er erg lelijk uit en met een spuitmachine hebben Bas en de buurman de velgen weer mooi zilver gespoten (hopelijk goed voor de verkoop). Ook hebben de banden nog een likje zwarte verf gekregen zodat ze er extra nieuw uitzien. Tot slot hebben we nog een cursus traffic control gedaan. In Australië is het normaal dat het verkeer geregeld wordt door mensen met een stop/slow bord (in Nederland lossen we dit op door verkeersborden waarbij mensen zelf wel snappen wat ze moeten doen of in een complexer geval met een verkeerslicht), in Australië gebruiken ze hier traffic controllers voor. We hebben de cursus gedaan, omdat we dachten hiermee onze kansen op de arbeidsmarkt te vergroten. Er is veel werk in en het werk betaald zeer goed! Ook zijn de tickets geldig in heel Australië, wat voor ons een groot voordeel was omdat we rondreizen. Ondanks dat het een behoorlijke investering was (bijna $ 800), dachten we dat we het geld zo weer terug zouden verdienen. Het was een twee daagse cursus waarbij je de eerste dag je white card haalt (voor veiligheid op de werkplaats) en de tweede dag je blue card (traffic control ticket) waarmee je dus het verkeer kunt regelen.

Aan het einde van maart was het dan toch echt tijd om Melbourne te verlaten en verder door Australië te trekken. Ook vanwege het weer, want het begon al flink kouder te worden. Met name  ’s avonds was het behoorlijk fris, je moest echt een lange broek en een trui aan en we hebben zelfs een keer in de tv kamer gezeten met de heater aan!

Op zondag 30 maart was het dan zover: op naar de Great Ocean Road! De Great Ocean Road ligt zo’n 150 km ten westen van Melbourne en is één van de bekendste scenic routes in Australië. En wat was het adembenemend mooi! En wat hadden we een geluk met het weer (3 dagen mooi weer en daarna ging het behoorlijk bergafwaarts). Zondag kwamen we na de middag aan in het plaatsje Torquay (waar de route begint) en zijn we alvast een stukje langs de kust gereden. We zijn ergens bij het strand gestopt om wat avond eten te maken en zijn daarna nog een stukje langs de zee, over het strand, gelopen. Helaas mochten we op deze plek niet blijven overnachten (op heel veel plaatsen is camperen verboden), dus zijn we nog een stukje verder gereden. We hebben de auto vervolgens ergens langs de weg geparkeerd (het was meer een plek waar je even kort stopt om te genieten van het mooie uitzicht), het was waarschijnlijk niet de bedoeling daar te camperen, maar er stond nergens dat het niet mocht. En wat was dat mooi wakker worden de volgende dag! Heerlijk ontbeten en toen weer verder op pad. We hebben een wandeling gemaakt in het regenwoud, we zijn langs strandjes gelopen en hebben een vuurtoren bezocht. Op de weg naar de vuurtoren stonden allemaal auto’s langs de weg van mensen die buiten hun auto omhoog aan het kijken waren. We dachten al, wat doen die mensen toch! Op de terugweg zijn we toch ook maar gestopt en toen hebben we de eerste wilde koala’s gezien. Super schattig, al zaten ze erg hoog in de bomen. Vervolgens zijn we door gereden naar de Twelve Apostles. Ondanks dat het er geen 12 meer zijn, was het super mooi om te zien, echt prachtig! ’s Avonds hebben we de auto weer ergens langs de weg geparkeerd (gelukkig hebben we hier tot nu toe nog geen problemen mee gehad *afkloppen*). De volgende dag zijn we weer richting het beginpunt van de Great Ocean Road gereden en zijn we ondertussen nog gestopt bij Kennett River, waar we nog veel meer koala’s (en mooie vogels en kangaroos) hebben gespot, nu ook van dichterbij!

Na de Great Ocean Road was het tijd om richting het noorden te gaan. Na onze geweldige ervaring met de Great Ocean Road wilden we niet voor de kortste weg kiezen, maar voor een route langs de kust. Ook hier hebben we weer geweldig mooie plekjes gezien. Op 2 april hadden we al een behoorlijke afstand afgelegd en wilden we even van de weg af. We besloten om (vlak bij de grens van Victoria en New South Wales) een stukje van de weg af te rijden en richting het strand te gaan. Daar aangekomen zagen we al een grote vogel zitten, maar goed niets aan de hand. We gingen een wandelingetje maken langs de kust en toen we terug kwamen was het tijd voor avond eten. Spaghetti, lekker! We hadden zelfs vlees gekocht (we eten vaak geen vlees, omdat we geen koelkastje hebben om het goed te houden). Toen we aan het koken waren, kwam ineens die grote vogel weer tevoorschijn. Nog niets aan de hand, hij keek ons alleen een beetje aan (met zijn grote ogen en grote bek/snavel). Toen kwam hij in actie en kwam hij steeds dichterbij zitten, elke keer van plek veranderen. Hmm.. toch wat minder zo. Op een gegeven moment vloog hij vlak over ons heen, alsof hij ons wilde aanvallen (of waarschijnlijk het eten!). Kim gillen, het begon nu toch wel eng te worden. Allerlei pogingen geprobeerd om hem weg te jagen, maar hij was nergens bang voor. Bas heeft op een gegeven moment zelfs onze tafel gepakt en gebruikt als schild (bescherming) en met een stoel (opgevouwen) als wapen geprobeerd hem van de plek te krijgen (zie je het al voor je haha!) Geen enkele beweging van de vogel zijn kant!! Oke, de situatie was nu toch echt eng! Dan maar verder koken, snel ons eten op eten en vertrekken. Pff wat was dat een angstige kook- en eetsessie. Echt genoten van het eten hebben we niet, want we waren constant de omgeving in de gaten aan het houden. Maar we hebben het overleefd ;-) Helaas geen foto van de vogel kunnen maken,maar we denken dat het een Kookaburra was als we het op Google opzoeken. Waarschijnlijk een jonkie ofzo, omdat hij heel pluizig haar op zijn kop had.

Na op veel mooie plekjes en gratis campings te hebben gestaan is de gratis camping in het plaatsje Wollongong, vlak voor Sydney, toch wel één van onze favoriete plekjes! Je staat echt letterlijk met je campervan langs de zee (alleen van het geluid van de zee moet je plassen, haha), je hebt er toiletten en zelfs een douche! Oke wel een koude, maar als het mooi weer is, is dat goed te doen. Er waren zelfs backpackers die er al een aantal weken stonden. Wij zijn 2 nachten gebleven. We hebben hier een wandeling naar de berg top gedaan (het waren behoorlijk veel stijle trappen), waar we een prachtig uitzicht hadden over het plaatsje en de zee, en lekker gezwommen in de zee (we konden hier al merken dat het de goede kant op ging met de temperatuur, vergeleken met Melbourne). Tijdens de wandeling is Kim gebeten/gezogen door een bloedzuiger!! Het beest waar ze altijd al bang voor was en die precies haar uitzocht terwijl we met ons drieën waren. Hij viel ineens op haar voet. Ze schrok en Oliver, een Duitse jongen waar we de wandeling mee deden probeerde hem nog van haar voet te halen, maar toen zat hij al vast gezogen. Gelukkig deed het geen pijn (het voelt alleen heel vies zo’n glibberig ding om je voet die de hele tijd beweegt) en na 10 minuten liet hij al weer los. Waarschijnlijk had hij geen bloed gezogen, omdat er niets geen bloed achterbleef bij Kim haar voet. Ook hebben we op deze gratis camping één avond samen gegeten met wat mensen. Gezellig, gratis(!), veel en erg lekker, we hadden namelijk een chef kok onder ons!

Daarna was het tijd om te vertrekken en onze vertrouwde stad Sydney (toen we er rond liepen voelde het echt alsof we niet weg waren geweest) weer op te zoeken. We hadden nog wat post ontvangen in het hostel en we wilden nog wat vrienden opzoeken. We werden met open armen ontvangen door Kate (werkt achter de receptie bij Funkhouse), die schreeuwde: ’Oh my God, you guys are back!’. Heel grappig! Het was in principe de bedoeling om 1 nachtje is Sydney te blijven, omdat het toch wel duur is om daar te verblijven, maar Kate heeft ons overtuigd om er twee van de maken! Overdag zijn we Sydney in geweest en hebben we het vertrouwelijke rondje gedaan: Opera House, Harbour Bridge, Botanical Gardens, Darling Harbour. ’s Avonds zijn we op bezoek geweest bij David (een vriend), waar we gezellig hebben bijgekletst en waar we even een lekkere warme douche mochten nemen. We hebben overnacht in het centrum bij Rushcutters Bay, in onze eigen campervan! Natuurlijk mag je in het centrum van Sydney niet camperen, maar we hebben ons dak naar beneden gedaan zodat het minder opviel dat we in de campervan sliepen. De volgende dag zijn we weer het centrum van Sydney in geweest en hebben we lekker geshopt. ’s Avonds zijn we uit eten geweest en vervolgens naar Kate gegaan. Zij had aangeboden dat we wel een nachtje bij haar mochten blijven slapen, super lief! Op de foto’s op Facebook leek het net of ze een enorm penthouse had, maar dat was niet zo hoor. Ze had een studio in een appartementencomplex wat vroeger een luxe hotel is geweest. In het complex was ook een binnenzwembad, jacuzzi en een supervet en groot dakterras aanwezig. Wij zijn ’s avonds natuurlijk direct even die jacuzzi ingedoken ;-) Daarna een erg gezellige avond gehad met Kate en een vriendin van haar, die bij haar inwoonde. De volgende ochtend zijn we weer de jacuzzi ingedoken waarbij ondertussen ons ontbijt al werd klaargemaakt door Kate en haar vriendin! Vervolgens hebben we heerlijk ontbeten in het zonnetje op het dakterras met een fantastisch uitzicht over Sydney!

Na Sydney was het tijd om richting Byron Bay, the Gold Coast en Brisbane te gaan. Voordat we in Byron Bay aankwamen zijn we eerst nog naar Pippi’s Beach in het plaatsje Yamba geweest, waar we hoopten wilde dolfijnen te spotten (die we helaas niet hebben gezien). Ook zijn we naar het Koala Hospital geweest in Port Macquarie. Heel zielig om te lezen wat er met sommige koala’s is gebeurd (uit een boom gevallen, aangereden, bosbrand meegemaakt), maar heel goed om te zien hoe goed ze daar werden opgevangen en vertroeteld (hele ernstig gewonde koala’s kregen extra veel aandacht/knuffeltijd). In Byron Bay zijn we 1 nachtje gebleven. Toen we er aan kwamen was het super heet en zijn we lekker aan het strand gaan liggen. Daarna zijn we naar een betaalde camping gegaan, helaas zijn er rond de populaire steden altijd erg weinig gratis campings, maar zo konden we ook even onze was doen en een lekkere douche nemen na een dag strand. ’s Avonds zijn we het stadje in gegaan om wat te eten, maar helaas begon het toen keihard te regenen. Ook voor de volgende dag werd slecht weer voorspeld (dit was rond de tijd van de cycloon bij Cairns, wat zorgde voor een paar dagen slecht weer overal in Australië), dus toen hebben we besloten verder te rijden. We hadden besloten eerst naar Brisbane te gaan en de Gold Coast later te doen. Ons geld begon aardig op te raken (ondanks dat we flink probeerden te besparen door op gratis campings te staan en door vaak noodles met ei te eten), dus het was weer tijd om op zoek te gaan naar werk. Toen we aankwamen in Brisbane zijn we gelijk weer naar Zoom (uitzendbureau) gegaan, om ons ook hier weer te laten inschrijven. Ook zijn we naar Labouring Solutions gegaan, (uitzendbureau die Bas in Melbourne bij het verhuisbedrijf Grace aan werk heeft geholpen) die Bas ook in Brisbane werk beloofden. Het enige nadeel was dat wij precies met pasen aankwamen in Brisbane en al het werk plat lag.

Oke, dan was het nu dus tijd voor de Gold Coast ;-) Een week vol leuke activiteiten! We hadden een combi ticket gekocht waarbij we tot juni onbeperkt 3 attractieparken mochten/mogen bezoeken. Hupsakee direct alles bezocht: 16 april Wet&Wild - 17 april Sea World - 18 april Warner Bros Movie World. Super leuk! Alleen 1 nadeel, doordat het pasen was was het super druk en konden we dus niet alles in het park doen. Geen probleem, dan bezoeken we de parken toch nog een keer, niet heel vervelend ;-) Nadat we een dagje Wet&Wild waren geweest, zijn we naar een gratis camping bij een dam gereden, Lake Wyaralong (Vlakbij het plaatsje Beaudesert), tussen de Gold Coast en Brisbane. Ons tweede favoriete plekje, wat een mooie omgeving! We hadden uitzicht op een meer met daarachter Mount Joyce! De plek was bijna perfect: er waren twee overdekte barbecue plaatsen, picknicktafels, drinkwater en een schoon toiletgebouw. Toch was het nog wel een stukje rijden vanaf de Gold Coast, dus de 3 nachten daarna hebben we op een betaalde camping vlak bij de attractieparken gestaan. Leuk detail: er hupten hier wilde kangaroos over de camping. We hadden wel vaker op een camping gestaan met wilde kangaroos, maar hier lagen ze gewoon vlak naast onze campervan, Bas stond op een gegeven moment bijna oog in oog met een kangaroo en er was een moeder met een babytje, super schattig!! Na de attractieparken hebben we ook nog een dagje gerelaxt aan het strand in Surfers Paradise. De naam deed zijn eer aan want het was echt een paradijs voor surfers, super veel en super hoge golven! Om geld te besparen zijn we daarna nog een paar dagen verbleven op de gratis camping bij de dam. We hebben nog een wandeling van 15 km gemaakt in het natuurgebied rondom Mount Joyce, Bas heeft nog een aantal keer hardgelopen en we hebben onze solar douche uitgeprobeerd. De camping beschikte over alles, behalve een douche. Bij de inboedel van de campervan zat ook een solardouche, waarbij je een grote zak moet vullen met 20 liter water. Als je de zak ophangt in de zon, wordt het water warm. Heel handig en het werkt echt super goed!

De week erop hoopten we op werk, maar het bleek weer een korte en slechte (werk)week te zijn. Maandag was het nog pasen en vrijdag was het Anzac Day (hierbij herdenken de Australiërs de doden die zijn omgekomen tijdens de oorlogen). Helaas kon Bas alleen op donderdag werken voor Grace. De rest van de week en het weekend hebben we doorgebracht op de gratis camping bij de dam en ondertussen zijn we alle drie de attractieparken nog een keer in geweest. Wet&Wild hebben we in totaal wel 3 keer bezocht :-) Deze week hopen we op meer werk, zodat we weer wat geld kunnen sparen (gaat de goede kant op.. Bas heeft maandag 12,5 uur gewerkt en het ziet er naar uit dat het een drukke week is) Er is namelijk nog genoeg wat we willen doen: het centrum van Brisbane bezoeken, naar Lone Pine Koala Sanctuary (waar je een koala mag knuffelen) en Australia Zoo (van Steve Irwin), naar Fraser Island, de Whitsunday’s en de Great Barrier Reef etc.

Jullie horen het, wij vermaken ons hier nog wel!!

Tot het volgende reisverslag maar weer ;-)

Cheers en groetjes vanuit Down Under

Bas & Kim

(P.S. de foto's zijn toegevoegd in het mapje 'Melbourne' en de nieuwe map 'Great Ocean Road en op naar het noorden')

1. Paula:
    30 april 2014
    Wau wat een verhaal! Gaaf hoor! Hoop dat jullie snel aan t werk kunnen! Dikke kus paula
  2. Theo & Sabine:
    Hey guys!!

Wat een geweldig verhaal weer!!! Belachelijk zeg, dat je gewoon heaters aan moest doen, kan echt niet.... groot gelijk dat jullie naar het noorden zijn vertrokken..

The Lone Pine Koala Sanctuary is echt een aanrader, super leuk!! Hebben jullie in surfers paradise de zee nog onveilig gemaakt met jullie surfersskills??

Genietze nog ff Down Under!!

Liefs,
    T&S
  3. Kim:
    30 april 2014
    Thanks Paul en T&S :-) Haha Sab, ja belachelijk he. En dan ben je in Australië! Nee we hebben nog niet gesurft, hoort ook nog in het lijstje ;-)
  4. Ingrid en Gert:
    Hoiiiii reizigers,

Wat een fantastisch leuk en spannend verhaal weer! Echt geweldig wat jullie allemaal meemaken, zien en reizen!
    Valt wel beetje op dat alles gratis moet zijn....of goedkoop hihi

Werk ze de komende tijd (hopelijk blijft het niet bij 1 dag Kim) en nog heel veel mooie reisdagen!
    En ehhh.....al over de helft ...time flies!

Dikke kus uit Wijhe!
    Gert en Ingrid
  5. Renske:
    He Kim & Bas!
    Wat een gaaf verhaal weer. Wat een mooie dingen maken jullie mee, genieten! Leuk om te zien dat jullie op zo veel andere plekken komen als wij waren :-) Rede voor ons om nog eens te gaan, en misschien dan voor aaaaltijd te blijven ;-D
    Groetjes Renske
  6. Ingrid en Gert:
    1 mei 2014
    Machtig mooi wat jullie allemaal meemaken. Ik vind dat het mooi geschreven is; leest lekker weg. Nog veel avontuur en plezier toegewenst
    Pagert en maing
  7. Derk en Dineke:
    1 mei 2014
    Wat een fantastisch verhaal, geweldig wat jullie allemaal zien en beleven!
    Geniet ervan, groetjes uit Heerde
  8. Ingrid en Gert:
    Hoi Kim en Bas,

Ik heb erg genoten van jullie reisverslag en vindt dat jullie heel wat zien en meemaken!
    Ik hoop dat het vervolg ook leuk zal zijn en dan ben je alweer op de helft....wat gaat de tijd snel he??
    Hartelijke groeten en liefs en nog heel veel plezier!!
    Oma Miep en die hoopt jullie in goede gezondheid weer terug te zien
  9. Ingrid en Gert:
    1 mei 2014
    Veel plezier nog en werk ze!!!
  10. Kim:
    4 mei 2014
    Bedankt allemaal! Klopt mam, als je een echte backpacker bent moet alles goedkoop of gratis ;-) We besparen ook liever op accommodatie en eten zodat we meer geld overhouden voor leuke activiteiten.

Renske wat leuk dat je ons volgt! Ja we zullen wel op veel andere plaatsen komen idd, Australië is ook zo groot. Jullie al weer plannen gemaakt om deze kant op te komen dan?

En pap, machtig mooi haha. Fijn dat je het leuk vind om te lezen :-)
    Oma Miep ook, leuk om te horen dat je er van geniet :-) De tijd gaat zeker snel! Te snel haha.

Ik heb ondertussen ook werk op het vliegveld in Brisbane waar ik pakketjes die binnenkomen moet verdelen over verschillende pallets (die naar verschillende plaatsen in Australië gaan). Het gaat om office producten, van printers tot whitebords tot usb sticks.
  11. Jesper:
    5 mei 2014
    Klinkt allemaal superleuk, ik krijg direct zin om een ticket naar Australië te kopen. Ik ben heel benieuwd naar de natuurpark- en dierentuinfoto's in de volgende. Regelen jullie nog wat knuffel-koala's als souvenirs voor de mensen thuis?